Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.X

Polskie Banki
BANKI INFORMACJE - AKTUALNOŚCI - OFERTY
PolskieBanki.com.pl - publikujemy najnowsze wiadomości z dziedziny bankowości w Polsce. Aktualności, informacje prasowe, oferty banków, najświeższe dane biznesowo - finansowe. Czytaj..


Raiffeisen Bank Polska zarobił w I półroczu 125,7 mln zł
środa, 05 września 2012 00:00
Raiffeisen Bank PolskaDrugi kwartał 2012 r. przyniósł dalsze osłabienie tempa wzrostu gospodarczego w Polsce. Niekorzystne zjawiska, które okazały się szczególnie dotkliwie dla niektórych branż, przyczyniły się do zwiększenia ryzyka kredytowego w sektorze bankowym. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w wynikach Raiffeisen Bank Polska.

W I półroczu zysk netto banku wyniósł 125,7 mln zł i był o 24,9% niższy niż rok wcześniej. Zysk brutto sięgnął 156,1 mln zł, co oznacza spadek o 25,3%. Nowo tworzone rezerwy na zagrożone aktywa były o 79% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 122,3 mln zł. Wynik z działalności bankowej wyniósł 626,1 mln zł, czyli był o 2,1% lepszy niż w tym samym okresie 2011 r., podczas gdy koszty ogólne banku wzrosły o 4,8% r/r, co jest m.in. pochodną wydatków związanych z integracją z Polbankiem EFG.

„Niestety szybko materializują się zapowiedzi ekonomistów dotyczące pogarszania się koniunktury gospodarczej. Obawy o sytuację na rynku zniechęcają polskie firmy do inwestowania i zwiększania zatrudnienia. Przedsiębiorcy korzystają głównie z finansowania obrotowego i chętnie sięgają po faktoring, bo on pozwala im zadbać o płynność i uniknąć problemów z niewypłacalnością kontrahentów. Najmocniej na jakość portfela kredytowego wpłynęła w drugim kwartale trudna sytuacja części podmiotów z branży budownictwa infrastrukturalnego. Z kolei klienci indywidualni chętniej lokują w banku oszczędności, niż finansują kredytami swoje wydatki. Pozwala to jednak zachować bezpieczną strukturę finansowania, zarówno w samym Raiffeisen Bank Polska, jak i w ujęciu skonsolidowanym z Polbankiem” – powiedział Piotr Czarnecki, Prezes Zarządu Raiffeisen Bank Polska.

Na koniec czerwca wartość portfela kredytowego wynosiła 17,66 mld zł i była o 2,0% większa niż rok wcześniej. Poziom depozytów zwiększył się w tym samym okresie o 23,4% do 20,40 mld zł. Suma bilansowa banku powiększyła się w skali roku o 29,6% do 30,81 mld zł.

W drugim kwartale do Raiffeisen Bank Polska został wniesiony aportem majątek Polbanku, co znacząco zwiększyło kapitalizację banku. Fundusze własne Raiffeisen Bank Polska wzrosły do 5,60 mld zł (o 122,4%), a kapitał zakładowy do 2,21 mld zł (o 8,1,%).

Więcej…
 
PKO BP obsłuży budżet Wrocławia
wtorek, 04 września 2012 15:54
PKO Bank Polski wygrał przetarg na obsługę budżetu jednego z największych i najprężniej rozwijających się samorządów w Polsce – Miasta Wrocław. Umowa została zawarta na ponad 4 lata.

PKO Bank Polski zobowiązał się do prowadzenia bankowej obsługi budżetu oraz jej 33 jednostek okołobudżetowych w okresie od października 2012 r. do stycznia 2017 r. Poza otwarciem i prowadzeniem rachunków bankowych oraz realizacją operacji bankowych we wszystkich systemach i trybach, usługi Banku obejmują m.in. kompleksową obsługę kart płatniczych, w tym kart przedpłaconych, realizację transakcji czekowych i walutowych, prowadzenie rachunku skonsolidowanego, obsługę płatności masowych oraz udostępnienie terminali kart płatniczych.

Ponadto PKO Bank Polski udzielił miastu kredytu w rachunku bieżącym do kwoty 250 mln zł, który będzie przeznaczony na finansowanie przejściowego deficytu budżetu w kolejnych latach prowadzenia obsługi bankowej.

„PKO Bank Polski jest ważnym partnerem sektora publicznego. Współpracuje z wieloma samorządami i podmiotami w zakresie finansowania i obsługi zarówno w obszarze depozytowo-transakcyjnym, jaki kredytowym. Obsługa bankowa budżetu Miasta Wrocław znacznie rozszerzy skalę współpracy ze strategicznym klientem samorządowym, wzmocni również pozycję Banku na rynku obsługi depozytowej podmiotów sektora publicznego w Polsce – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Więcej…
 
Ranking polskich i europejskich placówek bankowych
środa, 08 sierpnia 2012 05:05

Tegoroczne badanie mystery shopping w placówkach bankowych zostało podzielone przez firmę badawczą INTERNATIONAL SERVICE CHECK na dwie kategorie. Ocenie zostały poddane nie tylko banki i instytucje/grupy finansowe, ale także bankowość mobilna. W klasyfikacji generalnej Polska na tle pozostałych państw europejskich zajęła trzecie miejsce. Najlepszymi placówkami w kraju okazały się być Nordea, Credit Agricole oraz Multibank.

 

Badania realizowane metodą mystery shopping w placówkach bankowych stają się coraz bardziej powszechne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Na popularność tego typu analiz wpływa fakt, że obserwacje dostarczone przez tajemniczych klientów pozwalają stworzyć nie tylko obraz jakości obsługi w sektorze bankowym, ale także ranking najlepszych placówek na rynku.

 

- Pracownicy banków mają coraz większą świadomość przeprowadzanych kontroli, więc tym ciekawsze stają się wyniki kolejnych badań – zarówno tych niekomercyjnych, jak i realizowanych na zlecenie konkretnych banków – mówi Michał Sepioło, Country Operations Manager z firmy badawczej INTERNATIONAL SERVICE CHECK.

 

Celem tych badań jest przede wszystkim poprawa oraz utrzymanie wysokiej jakości obsługi klientów - sprawdzenie, które elementy funkcjonują bez większych zastrzeżeń, a nad którymi należy popracować, skoro klienci oceniają je negatywnie. Na rynku bankowym oferta jest szeroka oraz zbliżona do siebie, więc częstą podstawą do podjęcia decyzji o wyborze danego banku może być dla klienta właśnie poziom obsługi.

 

O ile dość sporo pojawiło się w ostatnich miesiącach badań poświęconych polskim placówkom bankowym, do tej pory brakowało porównania sytuacji, jaka występuje w naszym kraju – w stosunku do pozostałych krajów europejskich. Jak dodaje Michał Sepioło: - Przeprowadzenie analizy mystery shopping zarówno w Polsce, jak i czterech innych krajach, tj. Czechach, Bułgarii, na Węgrzech i Słowacji, pozwala na zdecydowanie szerszy pogląd na kwestię jakości obsługi, a także umożliwia rzeczowe porównanie – zarówno poszczególnych krajów względem siebie, jak i banków należących do jednego właściciela.

 

268 wizyt w 110 placówkach bankowych pięciu krajów europejskich

W ramach badania zrealizowanego pomiędzy 7 a 28 maja 2012 roku przez INTERNATIONAL SERVICE CHECK przeprowadzono 268 wizyt w 42 instytucjach i grupach finansowych oraz 68 bankach.

 

Badanie objęło pięć krajów europejskich - Polskę, Czechy, Rumunię, Słowację i Węgry. W każdym z nich pod uwagę wzięto po cztery, losowo wybrane placówki banków.

 

  1. W Polsce przeprowadzono w sumie 104 badania w 27 bankach. Pod uwagę wzięto: Alior Bank, Bank Pocztowy, BGŻ, BNP Paribas, BOŚ, BPH, BPS, BZ WBK, Citi Handlowy, Crédit Agricole, Deutsche Bank PBC S.A., Eurobank, FM Bank, Getin Noble, Idea Bank, ING, Invest Bank, Kredyt Bank, Meritum, Millennium, Multibank, Nordea, Pekao SA, PKO BP, Polbank, Raiffeisen Bank, SGB.
  2. W Bułgarii zlecono 52 wizyty w oddziałach: Allianz Bank Bulgaria, Alpha Bank, CI Bank, DSK Bank, First Investment Bank, MKB Union, Piraeus Bank, Postbank, ProCredit, Raiffeisen Bank, Societe General Express Bank, UniCredit Bulbank, UNITED BULGARIAN BANK.
  3. W Czechach wykonano 32 badania w następujących ośmiu bankach: Ceská sporitelna a.s., Ceskoslovenská obchodná banka, a.s., Fio Banka a.s, GE Money Bank a.s., Komercní banka, a. s., Raiffeisen Bank, UniCredit Bank Czech Republic a.s., Volksbank CZ a.s.
  4. Również na Słowacji zbadano osiem banków (32 wizyty): Ceskoslovenská obchodná banka, a.s., OTP Bank, Prima banka, a.s., Slovenská sporitelna, a.s., Tatra banka, a.s., Unicreditbank Slovensko, a.s., Volksbank Slovensko, a.s., VÚB banka, a.s.
  5. Z kolei na Węgrzech (48 badań) wybrano 12 banków: Budapest Bank, Cib Bank, Citi Bank, Erste Bank, FHB, K&H, MKB, OTP Bank, Pannon Takarék Bank, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank, Volksbank.

 

Na wszystkie przebadane banki:

 

- Trzy z nich posiadały swoje siedziby we wszystkich krajach, wziętych pod uwagę w badaniu (UniCredit Group, KBC Bank, Raiffeisen Bank International AG),

- Erste Group, GE Money, OTP Bank i Volksbank AG występowały w trzech krajach,

- natomiast Allianz, Bayerische Landesbank, CitiGroup, EFG Group, Intesa Sanpaolo i Société Générale – w dwóch krajach.

 

W pozostałych 29 instytucjach INTERNATIONAL SEVICE CHECK zbadało po jednej placówce – w grupie znaleźli się właściciele tylko jednego banku lub posiadacze banków w innych krajach, niewchodzących w zakres badania.

 

Cztery scenariusze wizyt

 

W każdym z krajów badacze skupili się na nieco innych aspektach wpływających na obsługę klienta – w sumie opracowane zostały cztery scenariusze, przy czym w każdym kraju wykorzystano 3 z nich (jeden ze scenariuszy był realizowany dwukrotnie).

 

W badaniu polskich banków INTERNATIONAL SEVICE CHECK postanowiło skupić się na bankowości korporacyjnej (a w szczególności ofercie dostępnej dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) i temu właśnie zagadnieniu poświęcono połowę wizyt. Badacze sprawdzali czy klienci - małe, średnie spółki czy nawet korporacje, są dla banków tak samo ważne jak klienci indywidualni, którym z reguły poświęca się (również w badaniach) więcej uwagi.

 

Dwa pozostałe badania w każdym z banków oceniały obsługę klientów indywidualnych.  W szczególności skupiono się na kontroli wiedzy pracowników na temat oferty oszczędzania na emeryturę – interesowało ich IKE, IKZE, a w przypadku braku tych produktów w ofercie banku, klienci sprawdzali inicjatywę doradców i to, czy będą w stanie zaproponować inny produkt dedykowany długookresowemu oszczędzaniu.

 

Ostatnie badanie (ten scenariusz wykorzystały wszystkie kraje) to badanie tzw. Mobile Banking, w którym klienci testowi oceniali stronę www i kontaktowali się z bankami przez telefon, e-mail i czat (jeśli był dostępny).

 

W pozostałych krajach uczestniczących w projekcie rozkład scenariuszy badania był następujący:

 

  1. Węgry (tak jak Polska) – oferta konta dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (2x), oferta funduszy emerytalnych/długookresowego oszczędzania (1x), bankowość mobilna (1x);
  2. Czechy i Słowacja – oferta funduszy emerytalnych/długookresowego oszczędzania (2x), oferta kredytu konsumenckiego (1x), bankowość mobilna (1x);
  3. Bułgaria - oferta konta dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (2x), oferta kredytu konsumenckiego (1x), bankowość mobilna (1x).

 

Do biegu, gotowi, start!

 

Zadanie klientów testowych działających na zlecenie INTERNATIONAL SERVICE CHECK polegało na odwiedzeniu wskazanego oddziału lub kontakcie elektronicznym
i telefonicznym z infolinią banku. Aby wizyty były wzajemnie porównywalne, wszyscy klienci postępowali zgodnie z przekazanym im scenariuszem. Żeby wypaść wiarygodnie, przed wizytą musieli zastanowić się, co dokładnie ich interesuje, jakie mają oczekiwania, a także zapamiętać listę pytań, które powinni zadać doradcom.

 

Klienci testowi podczas badania bezpośredniego w placówkach dokonywali kompleksowej oceny danego banku – zarówno wyglądu - czystości, porządku, prezentacji i zachowania personelu, jak również, co było najważniejszym przedmiotem wizyty, poziomu obsługi klienta, czyli wiedzy, kompetencji i uprzejmości pracowników.

 

W czasie badania klienci testowi sprawdzali kompetencje i zdolności sprzedażowe konsultantów na różne sposoby: w zależności od scenariusza musieli np. zapytać o koszty i prowizje konta/kredytu, dostęp online, poprosić o porównanie z innym produktem, sprawdzić, czy pracownik zapyta o dane kontaktowe do klienta oraz czy przekaże materiały i własną wizytówkę.

 

Klienci, którzy przeprowadzali badanie bankowości mobilnej, oceniali przede wszystkim wiedzę i kompetencje doradców, ale również czas i formę odpowiedzi (e-mail, czat) oraz łatwość dodzwonienia się do danej placówki.

 

Specyfika klienta testowego…

 

Spośród klientów testowych, zarejestrowanych w bazie INTERNATIONAL SERVICE CHECK, do badania wybrano osoby z doświadczeniem, w wieku powyżej 24 roku życia, o różnym statusie zawodowym, posiadających choć minimalną wiedzę o produktach bankowych.

 

Podział klientów pod względem płci był w miarę równomierny: 47,8% stanowili mężczyźni, a 52,2% kobiety. Najwięcej, bo niemal 2/3 wizyt (65,3%) zostało przeprowadzonych przez osoby w wieku 25-35 lat, 1/5 wizyt (19,8%) przez osoby w wieku 36-45 lat. Pozostałe badania przeprowadzili klienci w wieku poniżej 25 lat i pomiędzy 46 a 55 (po 6,3%) oraz osoby powyżej 55 roku życia (2,2%).

 

… i specyfika samego badania

 

Pierwsze badanie placówek bankowych metodą mystery shopping zostało przeprowadzone przez INTERNATIONAL SERVICE CHECK już w 2007 roku – wtedy pod lupę wzięto osiem krajów europejskich. Tegoroczny, zmodyfikowany kwestionariusz, wypełniany przez tajemniczego klienta po przeprowadzeniu badania, składał się z kilkudziesięciu pytań podzielonych na kilka podstawowych kategorii:

 

Dla wizyt w placówkach:

 

  1. Wygląd - gdzie oceniano przede wszystkim czystość na zewnątrz i wewnątrz placówki, funkcjonowanie bankomatów, ogólną organizację banku - dostępność miejsc do oczekiwania na obsługę, ekspresu do kawy/automatu z wodą, materiałów dla klientów, itp.; oceniono też wygląd i pierwsze wrażenie, jakie robili na kliencie pracownicy.
  2. Obsługa (pomoc i doradztwo) – tu skupiono się na poziomie obsługi w czasie całej wizyty, zrozumieniu potrzeb klienta, prezentacji dostępnej oferty, podkreśleniu jej korzyści i zalet; zwrócono też uwagę na powitanie oraz pożegnanie klientów.
  3. Budowanie lojalności klienta – gdzie sprawdzono czy pracownicy proponują też inne produkty poza tymi, które interesowały klienta, czy przekazują im materiały do przeanalizowania w domu, czy zachęcają do ponownego kontaktu i przekazują namiary na swoją osobę.

 

Dla kontaktu elektronicznego i telefonicznego:

 

  1. Bankowość mobilna – tu oceniono stronę www banku, jej czytelność i łatwość znalezienia informacji, kontakt e-mailowy (w tym czas i dokładność odpowiedzi na zapytanie), kontakt telefoniczny (ile czasu zajęło uzyskanie kontaktu z konsultantem, czy konsultant mówił wyraźnie, przedstawił oczekiwane informacje, odpowiednio powitał klienta i pożegnał) oraz kontakt przez czat (szybkość, forma, dokładność odpowiedzi).
  2. Budowanie lojalności klienta – podobnie jak w kontakcie bezpośrednim sprawdzono, czy pracownicy proponują też inne produkty poza tymi, które interesowały klienta, czy udostępniają materiały do przeanalizowania w domu, czy zachęcają do ponownego kontaktu i przekazują namiary na swoją osobę.

 

Nordea Bank, Credit Agricole i Multibank w czołówce polskich banków

 

Średni ogólny wynik, jaki osiągnęły wszystkie badane placówki, to 81,2%. Rozkład wyników przedstawił się następująco:

 

Wykres 1. Ogólny wynik uzyskany przez banki

 

 

Miejsce na podium, biorąc pod uwagę ogólny wynik badania, wywalczyły:

 

- Grupa Nordea (94,6% - badane placówki Nordea Bank Polska),

- Credit Agricole (88,8% - badane placówki Credit Agricole w Polsce),

- Commerzbank (88,7% - badany bank – Multibank Polska).

 

Przyglądając się jednak rankingowi banków (nie zaś ich właścicieli) – widać, że najlepiej wypadły:

 

- placówki Nordea Bank Polska (94,6%),

- czeski UniCredit Bank Czech Republic a.s. (94,5%),

- bułgarski Societe General Express Bank (93%).

 

W Polsce, zgodnie z powyższym rankingiem najlepiej wypadły:

 

- Nordea Bank,

- Credit Agricole,

- Multibank.

 

Analiza poziomu obsługi we wszystkich badanych placówkach w pięciu krajach europejskich skłania do wniosku, że najwyższy poziom obsługi zaprezentowali bankowcy (w kolejności):

 

- w Czechach (87,5%),

- na Węgrzech (83,8%),

- w Polsce (80%),

- w Bułgarii (79,7%),

- na Słowacy (77,6%).

 
Kredyt Bank na podium rankingu Jakość na Bank
piątek, 22 czerwca 2012 08:45

Kredyt Bank zajął 3. miejsce w rankingu jakości przygotowanym przez TNS Polska, Deloitte oraz „Puls Biznesu”. Standardy jakości obsługi klienta w Kredyt Banku oceniono wysoko – bank zdobył 76,2% możliwych punktów, co uplasowało go w ścisłej czołówce banków w Polsce.

W niezależnej weryfikacji 22 banków ankieterzy TNS Polska – tajemniczy klienci odwiedzili co 10. placówkę bankową w kraju. Oceniali jakość obsługi klienta, w szczególności: analizę potrzeb klienta, prezentację oferty, a także wygląd placówki, schludność i kulturę pracowników.

Puls Biznesu, partner rankingu przygotowanego przez TNS Polska i Deloitte, napisał: „Na najwyższej półce znalazły się cztery banki, grupa dość wyraźnie odstająca od peletonu”.

Więcej…
 
Raiffeisen Bank: firmy mikro też korzystają z faktoringu
piątek, 22 czerwca 2012 08:44

Faktoring zdobywa sobie nową grupę klientów – firmy mikro, których roczne obroty mieszczą się w przedziale 500 tys. – 4 mln zł. W ciągu kilku ostatnich miesięcy około 150 takich przedsiębiorstw zaczęło korzystać z tej formy finansowania w Raiffeisen Bank Polska.

Faktoring jest wykorzystywany w Polsce obecnie przez ok. 4000 firm. Są to głównie średnie i większe przedsiębiorstwa, do których ze swoją ofertą trafiały banki i wyspecjalizowane firmy faktoringowe, licząc na wysokie obroty z tego tytułu.

- Faktorzy przez długi czas nie doceniali potencjału, jaki tkwi w małym biznesie. Nie byli też przygotowani do tego od strony technicznej i procesowej, obawiając się zalewu ogromnej masy faktur na niskie kwoty. Jednak to się zmienia. Raiffeisen jako jeden z nielicznych dużych faktorów skutecznie zaczął docierać do mikrofirm. Pomaga nam w tym niewątpliwie słabnąca koniunktura gospodarcza i rosnące zatory płatnicze, które są najgroźniejsze właśnie dla małych firm – powiedział Paweł Kacprzak, dyrektor ds. faktoringu w Raiffeisen Bank Polska.

Według badań prowadzonych wśród przedsiębiorców, 74 proc. z nich dowiaduje się o faktoringu dopiero podczas rozmowy z przedstawicielami obsługującego ich banku. Z kolei wielu z tych, którzy kojarzą ten instrument, uważa, że jest on zbyt skomplikowany lub drogi.

- To mity pokutujące od lat. Tymczasem nasz faktoring jest bardzo prosty operacyjnie, w całości obsługiwany elektronicznie, listę faktur wprowadza się przez Internet w aplikacji R-Faktor, więc nie zajmuje to dużo czasu i nie odrywa od prowadzenia codziennego biznesu. To co od razu przekonuje drobnych przedsiębiorców to złożenie na bank dochodzenia należności od kontrahentów. Nasi klienci nie chcą sobie psuć relacji ze swoimi partnerami biznesowymi, albo czasem jako mniejszy podmiot stoją na straconej pozycji. Natomiast bank, włączając się w transakcję, jest po stronie klienta, a ma dużo większą siłę egzekwowania należności – podkreśla Paweł Kacprzak.

Ważnym argumentem jest też możliwość otrzymania pieniędzy w ciągu 1 dnia od momentu wysłania do banku listy faktur. To umożliwia utrzymanie płynności na bezpiecznym poziomie, a wręcz zwiększenie obrotów, gdyż większość małych firm finansuje się tylko swoim kapitałem.

W tym roku Raiffeisen Bank Polska skupuje co miesiąc średnio ponad 50 tys. faktur, co potwierdza, że faktoring staje się usługą masową i firmy korzystają z niego regularnie.

źródło: Raiffeisen Bank Polska

 
« pierwszapoprzednia41424344454647484950następnaostatnia »

Strona 43 z 51